tisdag 2 november 2010

Föräldragruppen.

Det var med helt utan förväntningar vi ännu en gång för dagen begav oss bort till QL. Vi var till en början väldigt skeptiska till föräldragrupp både jag och pappa, därför hade vi inte direkt några  förväntningar eller förhoppningar om hur det skulle vara.. Vi sa att vi skulle ge det en chans och om det inte kändes bra eller absolut inte va något för oss så skulle vi inte gå fler gånger. Nu i efterhand är vi båda väldigt glada att vi gick och kommer garanterat fortsätta att gå! Vi är en ganska liten grupp, vi skulle totalt varit fyra par, varav tre, oss inräknade, deltog idag. Jag tror vi kommer få mycket roligt tillsammans. Vi verkar vara en bra grupp! Alla förstfödeskor med BF i februari. Hyffsat samma ålder, en något äldre, 23, 28 och så jag då, på mina hela 22 år! haha! Idag pratade Marianne, barnmorskan som håller i gruppen, om förlossning. Vad det fanns för smärtlindringar att välja på, hur man kunde välja och inte. Om eventuella biverkningar och så vidare.
Hon visade också med hjälp av en docka med en garn-navelsträng, en hemmagjord moderkaka, en stor typ mössa som livmoder och ett plast bäcken hur bebisen fixerade och rörde sig sakta men säkert neråt och utåt. Ganska imponerande att se faktiskt. Just hur dom vänder och vrider på sig för att ta sig igenom alla trånga utrymmen och "hinder" på sin färd ut i den stora vida världen!  Hon kom med lite tips och trix angående tiden på BB och hade några bra förslag på hurvida pappa skulle vara involverad och hjälpa till i och under födseln. Både jag och pappa tyckte väldigt bra om Marianne. Hon va behaglig och väldigt bra att lyssna på. Hon förklarade och pratade så man förstod. Väldigt duktig. Hon hade jobbat som barnmorska i 15 år.
Nästa vecka skall Nils komma. Nils är en man som skall komma och prata med oss om hur man håller ihop sitt förhållandet tillsammans med en bebis.
Han är någon sorts parterapueft av något slag. Kommer inte ihåg den exakta betäckningen. Det är tydligen väldigt vanligt att folk skiljer sig eller går isär under det första året och det vill dom ju självklart försöka förebygga om dom kan. Därav Nils. Skall bli intressant att lyssna på honom faktiskt, han har säkert hur mycket vettigt som helst att säga! Man kanske inte kommer tycka att allt är så relevant just nu, men senare, längre fram, då kan jag mycket väl tänka mig att det kommer till nytta! Med mitt underbara humör och med mitt härliga temperament vet man aldrig vad som kan hända! haha! ;0)

ooo xxx Mamma D

1 kommentar:

  1. Vad kul! Kändes det bra tycker jag absolut att ni ska fortsätta gå. Kul att alla skulle ha i februari.
    Va har du humör????? Det har jag aldrig märkt!
    ooo xxx

    SvaraRadera